Szlaki turystyczne

Szlaki turystyczne w gminie Kościelisko

Dolina Chochołowska

Najdłuższą, bo licząca ok. 10 km. długości doliną tatrzańską jest Dolina Chochołowska, leżąca po lewej stronie drogi łączącej Zakopane z Chochołowem. Autobusem lub samochodem możemy dojechać do parkingu na Polanie Huciska nazwa pochodzi od istniejących na tym terenie w XIX w. Pieców hutniczych) mijając po drodze Polanę Biały Potok i Siwa Polanę. Tutaj kończy się droga otwarta dla pojazdów mechanicznych. Teraz szeroka droga prowadzi nas w głab doliny. Idąc, mijamy dolomitowy wąwóz zwany Niżnią Bramą Chochołowską, z pamiątkową tablicą ku czci przywódców Powstania Chochołowskiego. Polanką Pod Jawory, należącą do hali Jaworzyna, wkraczamy w Wyżnią Bramę Chochołowska utworzoną przez schodzące sie w tym miejscu czoła grzbietów Bobrowca i Kominiarskiego Wierchu, charakteryzującą sie swym ogromem i urozmaiconą rzeźbą ścian. Tutaj znajduje się piękna, choć niedostępna dla turystów, jaskinia Szczelina Chochołowska licząca 2000 m. Korytarzy oraz dawne schronisko Blaszyńskich, obecnie gajówka TPN. Dalej droga biegnie w kierunku Iwanickiej Przełęczy na Polankę Trzydniówka. Na pochyłości u stóp Bobrowca ujrzymy usianą wiosna krokusami Polanę Chochołowską z szałasami pasterskimi. Rozciąga się stąd niepowtarzalna panorama na Dudziniec, Kominiarski Wierch (1829), Wielki Kopieniec (1257), Iwanicką Przełęcz (1459) i Ornak. Idąc wzdłuż dolnej części polany dochodzimy do schroniska PTTK, usytuowanego na wysokości 1146 m.n.p.m. Tutaj możemy odpocząć i posilić się przed dalszą drogą. Dla uczczenia wizyty na tym terenie Jana Pawła II przewodnicy tatrzańscy ufundowali tablicę pamiątkowa umieszczona przy wejściu do schroniska. Przy Jarząbczanym Potoku, do którego dotarł podczas spaceru 23 czerwca 1983 roku Ojciec Święty, wybudowano kapliczkę, a na głazie widnieje tablica z Jego słowami:

"Mogłem w dniu dzisiejszym spojrzeć z bliska na Tatry i odetchnąć powiewem mojej młodości."
Trasę tej wycieczki nazwano "Szlakiem Papieskim" i prowadzi on od schroniska do Doliny Jarząbczej, stanowiąc zarazem część szlaku czerwonego prowadzącego na Trzydniowiański Wierch. Szlak Papieski znakowany jest żółtym paskiem na znakach szlaku czerwonego.

Dolina Kościeliska

Uważana za najpiękniejszą dolinę Tatr Zachodnich. Jest nieco krótsza i mniejsza niż Chochołowska, ma 9 km długości i 34 km kw. powierzchni. Samochodem lub autobusem można dojechać do przysiółka Kiry, gdzie znajdują się parkingi. Do Hali Pisanej mogą dojeżdżać dorożki konne a zimą sanie. Z Kir do wnętrza doliny prowadzi szeroka, ubita droga. Przechodzi ona przez skalną Bramę Kantaka, za którą rozpościera się polana Wyżnia Kira Miętusia. Dalej mijamy osnutą legendami “kapliczkę zbójnicką”. Początkowo, przez 3,5 km trasy droga jest płaska. Dnem doliny płynie Potok Kościeliski, a po obu jego stronach znajdują się rozległe polany, gdzie w sezonie wypasa się owce. Nieco dalej po lewej stronie znajduje się wejście do Jaskini Mroźnej (500 m długości, oświetlenie elektryczne, zwiedzanie w grupach z biletami, łącznie z dojściem 1,5 – 2 godz.). W prawo niebieskim szlakiem można dojść na widokową polanę Stoły, gdzie znajdują się zabytkowe szałasy (w obie strony 1,5 godz.). Droga prowadzi dalej przez wąwóz Bramy Kraszewskiego, za wąwozem dolina rozszerza się ponownie w przestronną kotlinę Hali Pisanej. U podnóży Raptawickiej Turni dolina ścieśnia się po raz trzeci. W lewo prowadzi chodnik do Wąwozu Kraków z Jaskinią Smoczą Jamą (szlak żółty). Nieco dalej w prawo drogowskazy kierują do wylotów jaskiń Mylnej i Raptawickiej. Na skraju hali Ornak znajduje się schronisko, na wysokości 1093 m n.p.m., zbudowane w latach 1947-49, posiada 85 miejsc noclegowych (z Kir pieszo 1,5 godz.). Od schroniska wiodą szlaki do Stawu Smreczyńskiego (35 min., szlak czarny), na Iwaniacką Przełęcz, Ornak, i na Ciemniak.

Dolina Małej Łąki

Należy do mniej licznie odwiedzanych, choć jest jedną z najbardziej uroczych w Tatrach. Od wylotu do Wielkiej Polany Małołąckiej 2,5 km - ¾ godz. Od starego kolana szosy na Groniku, odchodzi droga do doliny, otwarta tylko dla ruchu pieszego. Trasa prowadzi wśród świerkowych lasów na Wielką Polanę Małołącką. Żółty szlak prowadzi dalej przez Świstówkę na Przełęcz Kondracką (od polany 1¾ godz.) i Kopę Kondracka (dalsze ¾ godz.).

tekst: gmina Kościelisko

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.